İmlemenin Adabı
Sosyal imleme sistemleri (del.icio.us, digg gibi) bilindiği gibi (ya da bilinmediği), saklanmak istenen bir adresin saklanıp istediğiniz yerden kullanmanızı sağlamak ve istediğiniz adresleri kalıcı yapıp paylaşmak amacıyla yapılmıştır. Bu sitelerin Türkçe versiyonları sayılabilecek olan linkibol veya oyyla gibi siteleri son zamanlarda inceleyip takip ediyorum. Maalesef vardığım sonuç insanların bu sistemleri kullanmayı bilmediği veya istismar etmek istedikleri yönünde.
Örneğin ben şu anda del.icio.us‘ı kullanıyorum ve eklediğim linkler aradığımda bulabileyim diye ya da başka yerlerde, evime geldiğimde sık kullanılara eklemek için ekliyorum. Ki olayın amaçlarından biri de bu zaten. Tabi del.icio.us‘ı incelediğimizde eminim ki bu sitelerde de istismar olduğunu görebiliriz. Söylediğim gibi son zamanlarda linkibol ve oyyla sitelerini takip ediyor ve neler ekleniyor diye bakıyorum. Orjinallerine bakarak söyleyebilirim ki bu siteler pek kullanılmıyor. Bunun sebebi Türkiye’de bu sistemlerin ne işe yaradığının bilinmemesi, blogculuk kavramının henüz oturmamış olması veya insanların daha yaygın olanları kullanıyor olması olarak gösterilebilir.
Gelelim bu konuda yapılan istismara; bu siteleri azıcık vaktiniz var ise incelemenizi tavsiye ederim. Anlattıklarımı görmeniz fazla zamanınızı almayacaktır eminim. İnsanlar bu siteleri artık rss beslemesini dağıtır gibi bloglarına ekledikleri son konuları yayınlamak için bir araç olarak görüyorlar. Açıkçası amaçlarını merak ediyorum. Bu kişiler sadece backlink almak için mi yapıyorlar bu işlemi, yoksa yazılarının okunması için mi? Günlüklerinin okunması mı amaçları, yoksa günlüklerini bir para kazanma yolu olarak mı görüyorlar? Bence insanların artık biraz daha dürüst olmaları ve her sistemi kendi yararlarına değil, gerektiği gibi kullanmayı öğrenmeleri gerekiyor. Sonuçta bu siteler birer rss okuyucu değiller.

17 Temmuz 2007, 21:02 tarihinde.
Haklısın ama bu tür şeylerin olması normal. Amaçları daha çok okunmak, meşhur olmak, reklam almak vs… ne olursa olsun bu tip şeyler hep olacak. Zamanla azalacaktır bunlar diye düşünüyorum. Bilimyorum belki de artar
Ama önemli olan bilenlerin düzgün kullanması. Bu arada yerli malı yurdun malı herkes onu kullanmalı :)) Madem bu sitelerde böyle bir kirlilik olduğunu düşünüyorsun bence mesela linkibol kullanmaya başla delicious yerine. Ben bu siteleri kullanabiliyor olsam
linkibol kullanıcam 
17 Temmuz 2007, 21:58 tarihinde.
Aslında Volkan Abi’yi bekliyorum netvibes eklentisini yazsın linkibola geçicem zaten
del.icio.us kullanıyorum ama o da netvibes eklentisi olduğu için yoksa tabiki yerli malı yurdun malı
bu arada sen kullanırsın ya neden kullanamayasın 
18 Temmuz 2007, 02:06 tarihinde.
Ben sana katılmıyorum Musty. Yani bir oyyla ile delicious’ı aynı kategoriye koyamazsın. Şöyle ki oyylada sen sadece insanlar görsün diye link eklersin, kendi linklerini muhafaza etmek için değil. delicious ise internette beğendiğin siteleri bir araya toplayarak hepsine aynı anda ulaşmayı hedeflersin. Oyylada kendi hesabında tutmazsın adresleri. Herkesin görebileceği şekilde yazarsın ki amaç da budur zaten. Beğendiğin yazıların (kendinin de olabilir) başkalarına duyurulması. delicious ise beğendiğin sitelerin ve yazıların kendi hesabında tutulması. deliciousta amaç başkalarının görmesi değil kendi hesabında barındırmaktır.
Sonuç olarak bence doğru bir şekilde kullanılıyorlar ve bu şekilde devam etmeli
18 Temmuz 2007, 02:12 tarihinde.
Evet oyyla ile del.icio.us’ı aynı kategoriye koyamayız ama sana şöyle örnekleyeyim
del.icio.us~linkibol, digg~oyyla. böyle olursa senin için sorun olmaz sanırım. Ayrıca benim karşı olduğum kendi yazılarından güzel olanları hadi bi yere kadar yayınlayabilirler ki ben buna karşıyım. Eğer yazın güzelse birisi bulur ve oraya ekler zaten, ben bunu yapanların amacının yazılarının okunması olduğunu düşünmüyorum zaten amaç backlink, herhalde toplistlere üyedirler ayrıca altta 500 tane backlink bulunur pr sitelerine yani bu ticari bişey olmamalı bence günlük bu sonuçta kişisel bişey. Cevabını bekliyorum
18 Temmuz 2007, 02:17 tarihinde.
yanlış düşünüyorsun, herkesin derdi backlink değil. Ben mesela yazılarımın okunmasını, değerlendirilmesini ve eleştirilmesini istiyorum. Backlink aklıma bile gelmedi bu zamana kadar. Ama bunun için de yapanlar mutlaka vardır. Fakat şundan eminim ki Oyyla’da kendi yazılarımızı yazmakta bence bir sakınca yok.
18 Temmuz 2007, 02:24 tarihinde.
Her yazının mı değerlendirmesini istiyorsun peki, mesela kaydadeğer bir makale yazmışsındır koyarsın, ama gidip de bu adreste bu var dedikten sonra ya da her yazını düzenli şekilde oraya koyduktan sonra amaçtan şaşmış oluyorsun bence. Yani arada bir koyulur o da yazın eleştirel bir yazıdır ya da önemli bir yazıdır koyarsın ama yani her yazım güzel diyecek biri değilsin onu biliyorum en azından
ama onu diyip de ekleyen varsa her yazısını yazıktır günahtır diyorum 
18 Temmuz 2007, 11:32 tarihinde.
Merhaba Musty. Oyyla kullanılması gerektiği gibi kullanılıyor diye düşünüyorum bende. Ve milletin kendi yazılarını tanıtması ve okunmasını istemesi gibi şeyler neden sorun olsun ki. Bu gayet doğal. Ve Oyyla’nın amacına da uymakta zaten. Yakuter’e katılıyorum. Oyyla’da bir çok yazısını peş peşe ekleyenler olsa da, amaçtan çarpıtıldığını düşünmüyorum. Ve güzelde oluyor aslında. Yeni yazılar okuyoruz, yeni olaylardan hızlıca haberdar oluyoruz, yeni insanlar tanıyoruz..
18 Temmuz 2007, 12:12 tarihinde.
Yeni haberleri öğrenmek için ben takip ettiğim blogların rss beslemelerini listeme ekliyorum ve yeni haber olduğunda haberim oluyor. Bence oyyla’yı çöplüğe dönüştürmenin hiçbir bahanesi olamaz. Ben de kendi yazılarımın okunmasını isterim. Eğer ordan yazacak olsam zaten onkare diye bir site var bilirsin belki oyyla sahibinin orası da, günlük açacağıma ordan yazar kimseyi sıkıntıya sokmazdım. Bence orda yayınlananlar her yazının arasından seçilen yazılar değil, güzel yazıların arasından seçilenler olmalıdır. Yani bence Türkiye’de asıl ihtiyaç olan kaliteli içerik, insanlar özgün içerikten uzaklaştığı için özgün içeriği kabullenir olduk ama bence bu yanlış. Bizim aynı zamanda kaliteli içeriğe ihtiyacımız var. Zaten yazı güzelse birileri ekler diye düşünüyorum oraya, sonuçta blogun ziyaret almıyor diye (senin için söylemiyorum genel bişey bu) alıp da oraya yazman manasız. E zaten okuyucuların varsa güzel bir yazıyı oraya ekleyeceklerdir bence
18 Temmuz 2007, 18:01 tarihinde.
Oyyla’da Bildirgeç vb. kadar öz ve kaliteli içerik paylaşılmasa da, sistemin oylama yapısı itibari ile kaliteli içeriği ön plana çıkardığı malum. İyileştirmek adına esnek bir kalite denetim mekanizması (limk vb.) olması güzel olabilir belki. “Zaten yazı güzelse birileri ekler diye düşünüyorum oraya” demişsin. O ekleyen birilerinin kalite anlayışı yine hoşumuza gitmeyebilir, “bu da eklenir mi canım vs” demek mümkündür yine. Açıkçası ben, genele hitap eden, özel ve başka bir yerde rastlanamayacak derecede öneme sahip yazı/çizi vs. ekliyorum. Çünkü ne eklersen ekle, nasıl olsa hit gelir anlayışı bir yere kadar, burada sana katılabilirim. Ama bunların sistem içerisinde var olmasını anlayabiliyorum ve yine sistem içerisinde tasfiye (derken, kaliteli içerik tutularak, doğal elemenin gerçekleşeceği) edileceklerini, en azından iyileştirmelerin olacağını düşünüyorum…
18 Temmuz 2007, 18:20 tarihinde.
Benim “Zaten yazı güzelse birileri ekler diye düşünüyorum oraya” dememin sebebi, insanın kendi kendine adil davranmasının zor olduğunu düşündüğüm için, o yüzden yoksa tabiki beğenmek göreceli. Bence bu yüzden bir mekanizmaya ihtiyaç yok bu oraya link ekleyenlerin sorumluluğu bana kalırsa
29 Temmuz 2007, 14:16 tarihinde.
ya ben şu delicious olayıno sevemdim bir türlü ama yaa
02 Ağustos 2007, 15:57 tarihinde.
del.icio.us gayet güzel, kullanımı rahat ve hızlı en önemlisi de netvibes’da yer alıyor
Bence sev sen onu vazgeçme 